Wykład o epoce wiktoriańskiej
19 kwietnia 2024 grupa pasjonatów języka angielskiego wzięła udział w zajęciach w Instytucie Filologii Angielskiej Uniwersytetu Opolskiego. Uczniowie wysłuchali wykładu o epoce wiktoriańskiej, rewolucji przemysłowej oraz o powieści Karola Dickensa "Hard times". Zajęcia poprowadziła dr Marlena Marciniak. Przy okazji podejrzeliśmy też życie akademickie i poczuliśmy się przez chwilę jak studenci. Wszystko w ramach współpracy z Instytutem. Był to dla nas kolejny sprawdzian znajomości angielskiego i inna forma lekcji języka.
Z wizytą na UO w Instytucie Biologii!
Dnia 16.04. 2024 r. uczniowie klasy 3B wybrali się do Instytutu Biologii UO. Mieli okazję zobaczyć wyposażenie laboratoriów różnych pracowni, m.in. ekologii stosowanej i etnobotaniki, ekologii behawioralnej, banku genów roślin polnych i użytkowych, taksonomii szkodników upraw i płodów rolnych, biomonitoringu środowiska. Uczniowie dowiedzieli się także jakie badania są w nich prowadzone. Dużym zainteresowaniem cieszyły się gabloty z owadami, badania dotyczące życia społecznego mrówek oraz skaningowy mikroskop elektronowy. Dziękujemy bardzo za ciekawe warsztaty i mamy nadzieję, że jeszcze będziemy mogli odwiedzić Instytut Biologii!
II Turniej Wiedzy Farmaceutycznej
Dnia 11.04 br. nasi uczniowie brali udział w II Opolskim Turnieju Wiedzy Farmaceutycznej organizowanego przez Wydział Chemii i Farmacji Uniwersytetu Opolskiego.
Wyjście IIIB i IIIC do akwarium opolskiego ogrodu zoologicznego
Nasze życie zależy od oceanów niezależnie od tego, czy mieszkamy niedaleko wybrzeża, czy tysiące kilometrów od niego.
Oceany to największy ekosystem na świecie i dom niezliczonych gatunków organizmów morskich. To podstawowe źródło pożywienia dla miliardów ludzi i podstawa utrzymania dla kolejnych milionów. Do usług ekosystemowych jakie zapewniają nam oceany zaliczamy też transport i turystykę, rozwój energetyki pochodzącej ze źródeł odnawialnych. Oceany pełnią rolę regulatora klimatu na Ziemi. Zmiana klimatu wywołuje zmiany w łańcuchach pokarmowych, a w konsekwencji w ekosystemach morskich przez co spada ich produktywność. Wiele populacji ryb opuszcza swoje siedliska i miejsca bytowania w poszukiwaniu chłodniejszych wód i bardziej korzystnych warunków. Rybacy muszą więc płynąć dalej w poszukiwaniu ryb, co jest mniej opłacalne i przyczynia się do większego śladu węglowego ich połowu. Do poprawy sytuacji mogłoby przyczynić się zrównoważone gospodarowanie zasobami, ograniczenie ilości odpadów, większe spożycie gatunków znajdujących się niżej w łańcuchu pokarmowym oraz przejście na hodowlę ekologiczną. Wyeliminowanie nadmiernych połowów poprawi potencjał stad ryb do radzenia sobie z negatywnymi skutkami zmiany klimatu, a tym samym pomoże w dostosowaniu się do nowych okoliczności. Warunkiem jest jednak zahamowanie i kontrola globalnego ocieplenia.
ERASMUS + - podsumowanie projektu
W dniu 12 kwietnia 2024 odbyły się warsztaty podsumowujące realizację projektu Erasmus+.
Grupa 20 uczniów , którzy w marcu byli w szkole włoskiej w Scafalti , na południu Włoch , dzieliła się swoimi wrażeniami i wspomnieniami z wyjazdu.
Zajęcia ewaluacyjne pokazały ,że nasi uczniowie to bardzo dobrzy obserwatorzy. Potrafili w ciekawy sposób przedstawić swoje wrażenia i indywidualne oceny samego pobytu jak i miejsca w którym przebywali – szkoła, uczniowie z Włoch , jedzenie czy umiejętność wykorzystania języka angielskiego w życiu codziennym.
Większość już czeka na nowe projekty.
Erasmus+ we Włoszech
W dniach 11-20 marca 2024r. 20 uczniów naszej szkoły brało udział w wyjeździe edukacyjnym w ramach realizowanego projektu Erasmus+.
Szkołą goszczącą nas był Istituto Istruzione Superiore Antonio Pacinotti w Scafati.
W czasie trwania projektu odbywały się zaplanowane wcześniej zajęcia w szkole – językiem komunikacji był język angielski. Uczniowie z Polski i Włoch przedstawiali swoje szkoły i miasta w formie prezentacji multimedialnych. W mieszanych grupach pracowali nad tematami projektu: prawa człowieka i różnice kulturowe, dyskryminacja, przemoc i prześladowanie w realu i w Internecie, światowy pokój oraz zmiany klimatyczne. Ale mieli też czas na wspólne zabawy integracyjne.
Oprócz pracy nad projektem, nasi uczniowie mieli możliwość poznać kulturę Włoch. Byliśmy na wycieczce w Neapolu, w parku archeologicznym w Pompejach oraz Sorrento.
Ponieważ pogoda nam dopisała, mogliśmy też spędzić sporo czasu nad morzem, podziwiać widoki z naszego miasteczka Castellamare di Stabia, a przede wszystkim popróbować różnych dań kuchni włoskiej. Oczywiście zazwyczaj wygrywała neapolitańska pizza.
Wróciliśmy do kraju i do szkoły pełni wrażeń i doświadczeń życiowych. Większość uczestników już myśli o wzięciu udziału w kolejnych projektach Erasmus +.
Beata Czyszczoń i Urszula Wrona
Dzień otwarty w Dziewiątce!
Strona 2 z 48